(1) ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης | ||
2η ΣΧΟΛΗ | |||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Προπτυχιακό | ||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΚΕΠ 101 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 3ο |
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |
Διαλέξεις | 3 | ||
Σύνολο | 3 | 4 | |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Γενικών Γνώσεων | ||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ | |||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ | Ελληνικά | ||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | Ναι | ||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://www.eclass.tuc.gr/courses/MPD344/ |
(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
|
Γενικές Ικανότητες |
|
(3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στην Κοινωνιολογία, με αναλυτική και συνθετική μελέτη εννοιών που αφορούν βασικά στοιχεία του κοινωνικού πλαισίου μέσα στο οποίο πραγματοποιείται η παραγωγική δραστηριότητα του ανθρώπου. Εξετάζονται έννοιες όπως: κοινωνία, κοινωνικές θέσεις και ρόλοι, κοινωνική αλλαγή, κοινωνική διαστρωμάτωση και κινητικότητα, κοινωνικές κατηγορίες και τάξεις, κοινωνικο-πολιτικοί θεσμοί, κοινωνικο-οικονομικοί θεσμοί και μετασχηματισμοί.
(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Με φυσική παρουσία |
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ | ||||
Στη διδασκαλία: | Χρήση power point και οπτικοακουστικού υλικού. Πλατφόρμα e-class. Χρήση brainstorming, mentimentor, breakout rooms/zoom κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. | |||
Στην επικοινωνία με τους φοιτητές: | Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-class & email |
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ||||
Διαλέξεις | 39 ώρες | |||
Φροντιστήρια | 10 ώρες | |||
Αυτοτελής μελέτη | 10 ώρες | |||
Μελέτη και ανάλυση Βιβλιογραφίας | 10 ώρες | |||
Διαδραστική διδασκαλία | 31 ώρες | |||
Σύνολο | 100 ώρες |
Διδακτέα Ύλη ανά Εβδομάδα (13 εβδομάδες) :
1. Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία. Ορισμός Κοινωνιολογίας, Aντικείμενο της Κοινωνιολογίας, οι Kλάδοι της Κοινωνιολογίας και τα βασικά χαρακτηριστικά τους. Προδρομικές μορφές της επιστήμης της Κοινωνιολογίας. Βασικές τάσεις της Κοινωνιολογίας τον 19ο και 20ο αιώνα.
2. Οι σημαντικότεροι Κλασικοί-Θεμελιωτές που διαμόρφωσαν την κοινωνιολογική σκέψη. Κοινωνιολογικές-Θεωρητικές προσεγγίσεις. Οι βασικές θέσεις και η συμβολή τους στην εξέλιξη της επιστήμης της Κοινωνιολογίας.
3. Κοινωνιολογία και Έρευνα. Οι μέθοδοι της Κοινωνιολογίας. Ποσοτική και Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα. Ομοιότητες και Διαφορές μεταξύ ποσοτικής & ποιοτικής έρευνας.
4. Μορφές Κοινωνικής Οργάνωσης. Ανάπτυξη βασικών κοινωνιολογικών εννοιών (π.χ κοινωνία, κοινωνικές θέσεις και ρόλοι, κοινωνική ομάδα-κοινωνικές τάξεις, ταξινόμηση των ομάδων, κοινωνικοποίηση, κοινωνική αλλαγή, κοινωνική διαστρωμάτωση και κινητικότητα, ισχύς, εξουσία, κράτος κλπ).
5. Κοινωνικοποίηση (κοινωνική ένταξη και ενσωμάτωση) και Κοινωνικός Έλεγχος.
6. Κοινωνιολογία και Εργασία-Εργασιακές σχέσεις. Εργασία, ανεργία και κοινωνικές ανισότητες.
7. Κοινωνική Διαστρωμάτωση-Κοινωνική Κινητικότητα. Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις της Κοινωνικής Διαστρωμάτωσης.
8. Φυλετικές και Εθνοτικές Ανισότητες. Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις των Φυλετικών και Εθνοτικών Ανισοτήτων.
9. Η Έμφυλη Ανισότητα. Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις της Έμφυλης Ανισότητας.
10. Πολιτική και Οικονομική εξουσία. Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις του Κράτους.
11. H οικογένεια. Η δομή της. Τύποι οικογένειας. Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις του θεσμού της Οικογένειας.
12. Κοινωνική Αλλαγή & Κοινωνικά Κινήματα.
13. Επανάληψη της ύλης. Απορίες από τους φοιτητές. Προετοιμασία για τις εξετάσεις του εξαμήνου.
(5) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση | ||||
Γραπτή Τελική Εξέταση | 80% | (Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής / Αντιστοίχιση) | ||
(Ερωτήσεις σύντομης απάντησης) | ||||
(Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας) | ||||
Πρόοδος Μαθήματος | 20% |
Σχόλια για την Αξιολόγηση των Φοιτητών :
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μετά την ολοκλήρωση των 2/3 της ύλης λαμβάνει χώρα γραπτή εξέταση προόδου (προαιρετική) με συντελεστή βαρύτητας 20%. Ακολουθεί η τελική γραπτή εξέταση σε όλη την ύλη του μαθήματος με συντελεστή βαρύτητας 80% (για όσους γράψουν καλά στην προαιρετική πρόοδο). Διαφορετικά μετράται το 100%.
Οι ερωτήσεις τόσο της προόδου όσο και της τελικής εξέτασης του μαθήματος περιλαμβάνουν ερωτήσεις ανάπτυξης, πολλαπλής επιλογής και σωστού-λάθους.
(6) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Giddens and P. W. Sutton (2020). Κοινωνιολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
2. M. Hughes, C. Kroehler (2014): Κοινωνιολογία. Οι βασικές έννοιες. Νέα αναθεωρημένη έκδοση. Εκδόσεις Κριτική.
3. Σ. Μαυρίδης (2020). Κοινωνιολογία: Προβληματισμός και έννοιες. Μαλλιαρης παιδεία.
4. Hall, B. Gieben (2003): Η Διαμόρφωση της Νεωτερικότητας. Οικονομία, Κοινωνία, Πολιτική, Πολιτισμός. Εκδόσεις. Σαββάλας.
5. Διαφάνειες Μαθήματος (e-class) - Σημειώσεις Διαλέξεων.
ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (ΕΛΛΗΝΙΚΗ & ΜΕΤΑΦΡΑΣΜΕΝΗ)
1. Αντωνοπούλου, M (2008), Οι Κλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική Θεωρία και Νεότερη Κοινωνία. Εκδόσεις Σαββάλας.
2. Αντωνοπούλου Μ., (2011), Οι Kλασσικοί της Κοινωνιολογίας. Κοινωνική Θεωρία και Νεότερη Κοινωνία. Εκδόσεις Σαββάλας.
3. Αντωνοπούλου Μ (2000), Κοινωνική πράξη και υλισμός. Σπουδή στην κοινωνιολογία της γνώσης. Εκδόσεις Αλεξάνδρεια.
4. Bottomore T.B, (1973), Κοινωνιολογία. Κεντρικά προβλήματα και βασική βιβλιογραφία. Εκδόσεις Μετάφραση Δ. Τσαούση. Αθήνα.
5. Γιαννακούρου, Μ & Δενδρινός, Γ (2004), Η ποιότητα της εργασίας, θεωρητικές προσεγγίσεις, θεσμικές διαστάσεις, Αθήνα, Επιθεώρηση Εργασιακών σχέσεων, τεύχος 33 σελ. 7-31.
6. Coriat, B (1995). Ο εργάτης και το χρονόμετρο: Τειλορισμός, φορντισμός, και μαζική παραγωγή. Αθήνα: Κομμούνα.
7. Δασκαλάκης, Δ (2014), Εισαγωγή στην σύγχρονη κοινωνιολογία, Εκδόσεις Παπαζήση.
8. Giddens, A, (2002). Κοινωνιολογία, Αθήνα: Gutenberg.
9. Giddens A, (2009), Κοινωνιολογία, Εκδόσεις Gutenberg.
10. Giddens A, (1993), Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία, Εκδόσεις Οδυσσέας.
11. Ιωάννου, Π., 2007. Κοινωνιολογία. Αθήνα. Βάνιας.
12. Καρακιουλάφη, Χ & Σπυριδάκης, Μ (2010). Εργασία και Κοινωνία, Αθήνα: Διόνικος.
13. Λυμπεράκη, Α (1990), “Στον Aστερισμό της ευελιξίας: μεταφορντικά συστήματα βιομηχανικής οργάνωσης και ευέλικτη εξειδίκευση, Θέσεις, αρ. τ 32.
14. Λυμπεράκη, Α & Δενδρινός, Γ (2004). Ευέλικτη εργασία: νέες μορφές και ποιότητα απασχόλησης. Αθήνα: Κέρκυρα.
15. Μαυράκης Κ., Κοινωνιολογία στην Ελλάδα: Ιστορίες-Σπουδές-Προοπτικές. Στο: Αισυμνήτης. Χρονικά της Κοινωνιολογίας του Δικαίου. Τεύχος 4 (1991). Εκδόσεις Σάκκουλα. Θεσσαλονίκη.
16. Μεταξάς Α. Ι (2016), Πολιτική Κοινωνιολογία. Εκδόσεις Ι. Σιδέρης.
17. Μωϋσίδης Α.- Παπαδοπούλου Δ. – Πετράκη Γ., (2013), Κοινωνιολογία και κοινωνικός μετασχηματισμός στη σύγχρονη Ελλάδα, Εκδόσεις Gutenberg.
18. Μωϋσίδης Α.- Σακελλαρόπουλος Σ. (επιμ.), 2010, Η Ελλάδα στον 19ο και 20ο αιώνα. Εισαγωγή στην ελληνική κοινωνία, Εκδόσεις Τόπος.
19. Πετράκη, Γ (2007), Οι νέες μορφές οργάνωσης της εργασίας. Αθήνα. Gutenberg.
20. Ρομποτή Ε. & Φερώνας Α. (2016). Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην αγορά εργασίας στις χώρες υπό καθεστώς δημοσιονομικής προσαρμογής. Μια συγκριτική ανάλυση. Κοινωνική Πολιτική, σελ. 38-63.
21. Ρομποτή Ε & Ιωαννίδης Α (2019). «Ενοικίαση» εργαζομένων και οικονομική κρίση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ελλάδα. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, σελ. 99-135.
22. Σεραφετινίδου, Μ (2004), Εισαγωγή στην Πολιτική Κοινωνιολογία. Εκδόσεις Gutenberg-Γιώργος και Κώστας Δαρδάνος.
23. Σπυριδάκης, Μ (2009), Εξουσία και παρενόχληση στην εργασία, Αθήνα: Εκδόσεις Διόνικος.
24. Σπυριδάκης, Μ (2013), Ανεργία και εργασιακή επισφάλεια. Όψεις ενός εμμένοντος κινδύνου, Αθήνα. Εκδόσεις Αλεξάνδρεια.
25. Taylor, F-W (2007), Αρχές Επιστημονικού Μάνατζμεντ, Αθήνα. Εκδόσεις Παπαζήσης.
26. Φίλιας, Β (2000), Κοινωνιολογία του πολιτισμού, τ.1 και τ.2, Εκδόσεις Παπαζήση.
27. Φίλιας Β, (1987), Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις. Εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα.
28. Φίλιας, Β (1976), Δοκίμια Κοινωνιολογίας, Εκδόσεις Μπουκουμάνη.
29. Χιώτης, Μ (1991), Ανθρώπινες σχέσεις στο σχολείο. ΣΕΛΕΤΕ. Αθήνα.
30. Watson T. J, (2003), Κοινωνιολογία, Εργασία και Βιομηχανία. Εισαγωγή -Επιμέλεια Ιορδάνης Ψημένος. Εκδόσεις Αλεξάνδρεια. Αθήνα.
31. Weber M, (1997), Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού. Μετ. Μ. Κυπραίου. Εκδόσεις Gutenberg. Αθήνα.
ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ)
1. Acker, J (1992) Gendered institutions. Contemporary Sociology, 21: 565-69.
2. Barkey, K & S. Parikh (1991) Comparative perspectives on the state. Annual Review of Sociology, 11: 523-49.
3. Collins, R (1988b), Theoritical Sociology. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
4. Collins, R (1981). Sociology since midcentury: Essays in theory cumulation. New York: Academic Press.
5. DeVault, Marjorie L. (1996). Talking back to sociology: Distinctive contributions of feminist methodology. Annual Review of Sociology, 22:29-50.
6. Giddens, A (1984). The Constitution of Society (Cambridge: Polity).
7. Giddens, A (1991a). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age (Cambridge: Polity).
8. Giddens, A. (1998). The Third Way: The Renewal of Social Democracy (Cambridge: Polity).
9. Shibutani, T (1986). Social processes: An introduction to sociology. Berkeley: University of California Press.