(1) ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης | ||
2η ΣΧΟΛΗ | |||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Προπτυχιακό | ||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΚΕΠ 202 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 4ο |
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |
Διαλέξεις | 3 | ||
Σύνολο | 3 | 4 | |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Γενικών Γνώσεων | ||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ | |||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ | Ελληνικά | ||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | Όχι | ||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://www.eclass.tuc.gr/courses/MPD350/ |
(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
|
Γενικές Ικανότητες |
|
(3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή στην ιστορία του πολιτισμού και η κριτική ανάλυση βασικών εννοιών και θεωριών της φιλοσοφίας και των κοινωνικών επιστημών για τον πολιτισμό. Φιλοσοφία και πολιτισμός, θεωρητική και διεπιστημονική προσέγγιση της δομής και της ιστορίας του πολιτισμού. Η σχέση μεταξύ “culture” και “civilization”, πνευματικού και υλικού πολιτισμού. Συνέχεια και ασυνέχεια, νεωτερισμοί και παραδόσεις, πρόοδος και οπισθοδρόμηση στην ιστορία του πολιτισμού, εξέλιξη και ανάπτυξη. Κοινωνικοοικονομικοί σχηματισμοί και τύποι πολιτισμού στην ιστορία. Αιτιότητα, αιτιοκρατία και ιστορική νομοτέλεια. Η δραστηριότητα και η επικοινωνία στη συγκρότηση και ανάπτυξη του πολιτισμού και της προσωπικότητας. Κριτήρια περιοδολόγησης. Καθολικό, γενικό και ειδικό, πανανθρώπινο, εθνικό και τοπικό. Ελευθερία και αναγκαιότητα. Πολιτισμική ταυτότητα, διαλογικότητα πολιτισμών και πολυπολιτισμικότητα. Αποξένωση-αλλοτρίωση και «μαζικός πολιτισμός». Εθνικισμός, ξενοφοβία, φυλετισμός (ρατσισμός), κοσμοπολιτισμός, «παγκοσμιοποίηση», πολιτισμικός ιμπεριαλισμός και διεθνισμός. Ιδεολογία, αξιακοί προσανατολισμοί, αξίες, αξιολογήσεις, αξιοκρατία και κρίση αξιών. Νεωτερικότητα και μετανεωτερικότητα.
(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Με φυσική παρουσία |
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ | ||||
Στη διδασκαλία: | Power point και οπτικοακουστικό υλικό. e-class και zoom κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. | |||
Στην επικοινωνία με τους φοιτητές: | e-class & email. |
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ||||
Διαλέξεις | 39 ώρες | |||
Φροντιστήρια | 10 ώρες | |||
Αυτοτελής μελέτη | 10 ώρες | |||
Μελέτη και ανάλυση Βιβλιογραφίας | 10 ώρες | |||
Διαδραστική διδασκαλία | 31 ώρες | |||
Σύνολο | 100 ώρες |
Διδακτέα Ύλη ανά Εβδομάδα (13 εβδομάδες) :
1. Μια εισαγωγή στις πολιτισμικές σπουδές. Βασικές έννοιες των πολιτισμικών σπουδών. Η έννοια του Πολιτισμού. Η σχέση μεταξύ “culture” και “civilization”, πνευματικού και υλικού πολιτισμού. Οι διανοητικές πτυχές των πολιτισμικών σπουδών.
2. Πολιτισμός και Κοινωνική Δομή.
3. Κουλτούρα. Νόημα, Γνώση: Η Γλωσσολογική στροφή στις πολιτισμικές σπουδές.
4. Μία νέα παγκόσμια αταξία πραγμάτων; Οικονομία, τεχνολογία και κοινωνική τάξη.
5. Μία νέα παγκόσμια αταξία πραγμάτων; Παγκοσμιοποίηση και Κοινωνική Αλλαγή. Ετερότητα, διαπολιτισμικές και διακοινωνικές σχέσεις.
6. Μία νέα παγκόσμια αταξία πραγμάτων; Κράτος, πολιτική και νέα κοινωνικά κινήματα.
7. Μία νέα παγκόσμια αταξία πραγμάτων; Μεταμοντερνισμός-Νεωτερικότητα.
8. Το άτομο, η κοινωνία και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
9. Πολιτισμικός χώρος και Αστικός Τόπος.
10. Νεότητα, Στυλ και Αντίσταση.
11. Πολιτισμικές Πολιτικές και Πολιτιστική Πολιτική.
12. Πολιτισμός του 21ο αιώνα: 4η βιομηχανική επανάσταση και πολιστική παραγωγή, μετασχηματισμοί της εργασίας, των εργασιακών σχέσεων και η σχέση τέχνης-τεχνολογίας.
13. Επανάληψη της ύλης. Απορίες απο τους φοιτητές. Προετοιμασία των φοιτητών για τις εξετάσεις του εξαμήνου.
(5) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση | ||||
Γραπτή Τελική Εξέταση | 100% | (Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής / Αντιστοίχιση) | ||
(Ερωτήσεις σύντομης απάντησης) | ||||
(Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας) |
(6) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Μωϋσίδης Α.- Παπαδοπούλου Δ. – Πετράκη Γ., (2013), Κοινωνιολογία και κοινωνικός μετασχηματισμός στη σύγχρονη Ελλάδα, Εκδόσεις Gutenberg.
2. Φίλιας, Β (2000), Κοινωνιολογία του πολιτισμού, τ.1 και τ.2, Εκδόσεις Παπαζήση.
3. Barker & Jane (2021), Πολιτισμικές σπουδές. Θεωρία και Πρακτική.
4. Hall, B. Gieben (2003): Η Διαμόρφωση της Νεωτερικότητας. Οικονομία, Κοινωνία, Πολιτική, Πολιτισμός. Εκδόσεις. Σαββάλας.
5. Hughes, Μ, Kroehler, C (2014): Κοινωνιολογία. Οι βασικές έννοιες. Νέα αναθεωρημένη έκδοση. Εκδόσεις Κριτική.
6. Διαφάνειες Μαθήματος (e-class)-Σημειώσεις Διαλέξεων.