(1) ΓΕΝΙΚΑ

 ΣΧΟΛΗ  Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
 2η ΣΧΟΛΗ  
 ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ  Προπτυχιακό
 ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  ΜΠΔ 228  ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ  4ο
 ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
   Διαλέξεις 3  
   Σύνολο 3 6
 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  Γενικού υποβάθρου
 ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ  
 ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ KAI ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ  Ελληνικά
 ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS   Όχι
 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)  https://www.eclass.tuc.gr/courses/MPD226/

 

-->

 

(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 Μαθησιακά Αποτελέσματα

 Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  •  Επιλέγει στατιστικές μεθόδους για εφαρμογή σε κάποιο πρόβλημα στατιστικής ανάλυσης δεδομένων
  •  Εξηγεί τα στατιστικά μέτρα (μέσος όρος, διασπορά, ενδιάμεσος)
  •  Κάνει διάγραμμα τύπου ιστογράμματος, πίτας ή ραβδόγραμμα
  •  Υπολογίζει τα στατιστκά για τις μεθόδους ANOVA, Χ τετράγωνο
  •  Διατυπώνει έλεγχους υποθέσεων
  •  Εξετάζει την συσχέτιση δύο μεταβλητών
 Γενικές Ικανότητες
  •  Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  •  Λήψη αποφάσεων
  •  Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  •  Επίλυση προβλημάτων
  •  Διαχείριση αριθμητικών δεδομένων

 

(3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή. Περιγραφική στατιστική. Δειγματοληψία (ορισμοί πληθυσμού και δείγματος, βασικά στατιστικά μεγέθη δείγματος). Εκτιμητική (αμερόληπτες εκτιμήτριες, εκτιμήτριες μεγίστης πιθανοφάνειας). Κατασκευή διαστημάτων εμπιστοσύνης για εκτιμήτριες. Έλεγχος στατιστικών υποθέσεων. Λήμμα Neyman-Pearson. Έλεγχοι με χρήση πηλίκου πιθανοφάνειας λ. Έλεγχος διασποράς. F-test. Γραμμική παλινδρόμηση. Έλεγχοι Χ τετράγωνο (Έλεγχος καλής προσαρμογής, έλεγχος ανεξαρτησίας, έλεγχος ομοιογένειας). Ανάλυση Διακύμανσης και Σχεδιασμός Στατιστικών Πειραμάτων (με έναν ή περισσότερους παράγοντες).

 

(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ KAI ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ   Με φυσική παρουσία
 ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
 Στη διδασκαλία:  eclass
 Στην επικοινωνία με τους φοιτητές:   eclass, email
 ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
 Διαλέξεις  39 ώρες
 Αυτοτελής μελέτη  111 ώρες
 Σύνολο  150 ώρες


Διδακτέα Ύλη ανά Εβδομάδα (13 εβδομάδες) :

1) Εισαγωγή, περιγραφική στατιστική, δειγματοληψία (ορισμοί πληθυσμού και δείγματος, βασικά στατιστικά μεγέθη δείγματος).
2) Εισαγωγή στην εκτιμητική. Αμερόληπτες εκτιμήτριες.
3) Αμερόληπτες εκτιμήτριες ελάχιστης διασποράς. Θεώρημα Cramer-Rao.
4) Εκτιμήτριες μέγιστης πιθανοφάνειας.
5) Κατασκευή διαστημάτων εμπιστοσύνης για εκτιμήτριες.
6) Εισαγωγή στον έλεγχο στατιστικών υποθέσεων. Λήμμα Neyman-Pearson. Έλεγχοι με χρήση πηλίκου πιθανοφάνειας λ.
7) Έλεγχος διασποράς, F-test.
8) Γραμμική παλινδρόμηση.
9) Εισαγωγή στους ελέγχους Χ τετράγωνο. Έλεγχος καλής προσαρμογής.
10) Έλεγχος ανεξαρτησίας, έλεγχος ομοιογένειας.
11) Ανάλυση Διακύμανσης με έναν παράγοντα.
12) Ανάλυση Διακύμανσης με δύο παράγοντες.
12) Επανάληψη του μαθήματος.

 

(5) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση
 Γραπτή Τελική Εξέταση   100%   (Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής / Αντιστοίχιση) 
     (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων)

 

(6) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Κ.Γ. Δρακάτος, Στατιστική, 2η Έκδοση, Εκδόσεις Παπαζήση, 1984.
  • Π.Ε. Ζαϊρης, Στατιστική μεθοδολογία, Αναθεωρημένη έκδοση, Εκδόσεις Κριτική, 2010.
  • N. Μυλωνάς, B. Παπαδόπουλος, Πιθανότητες και Στατιστική για Μηχανικούς, Εκδόσεις Τζιόλα, 2016.
  • R.E. Walpole, R.H. Myers, S.L. Myers, K. Ye, Στατιστική και Πιθανότητες, 9η Έκδοση, Εκδόσεις Τζιόλα, 2019.
  • D. Montgomery, C.G. Runger, Εφαρμοσμένη Στατιστική και Πιθανότητες για Μηχανικούς, 6η Έκδοση, Εκδόσεις Τζιόλα, 2017.

 

Συναφής Βιβλιογραφία (μερική κάλυψη):

  • M.R. Spiegel, Πιθανότητες και στατιστική, Εκδόσεις ΕΣΠΙ, 1977.
  • M.R. Spiegel, J.L. Stephens, Στατιστική: Θεωρία και προβλήματα, Εκδόσεις Τζιόλα, 2017.