(1) ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ | Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης | ||
2η ΣΧΟΛΗ | |||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | Προπτυχιακό | ||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | ΜΠΔ 329 | ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ | 6ο |
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ | |
Διαλέξεις | 2 | ||
Εργαστήρια | 1 | ||
Σύνολο | 3 | 4 | |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ | Ειδίκευσης | ||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ | |||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ KAI ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ | Ελληνικά | ||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | Όχι | ||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) | https://www.eclass.tuc.gr/courses/MPD367/ |
(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
|
Γενικές Ικανότητες |
|
(3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Χρηματοοικονομική των επιχειρήσεων, Χρηματοοικονομικές αποφάσεις, Χρονική αξία του χρήματος, Κριτήρια εκτίμησης επενδύσεων, Κοινωνικά υπεύθυνη επένδυση, Κριτήρια ESG, Περιβαλλοντική ανάλυση, Κοινωνική συμπεριφορά, Διακυβέρνηση επιχειρήσεων, Νέα προσέγγιση εκτίμηση κινδύνων, Οικολογική μόχλευση, Πολυκριτήρια ανάλυση αποφάσεων, Πραγματικές εφαρμογές.
Εργαστήρια: Χρήση ειδικού λογισμικού για ανάλυση χρηματοοικονομικών επιδόσεων επιχειρήσεων, χρήση πολυκριτήριων μεθόδων ανάλυσης και αξιολόγησης επιχειρήσεων με κριτήρια ESG.
(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ KAI ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ | Με φυσική παρουσία |
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ | ||||
Στην επικοινωνία με τους φοιτητές: | eClass |
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ | ||||
Διαλέξεις | 26 ώρες | |||
Εργαστήρια | 13 ώρες | |||
Εκπόνηση Ομαδικής Εργασίας | 31 ώρες | |||
Αυτοτελής μελέτη | 30 ώρες | |||
Σύνολο | 100 ώρες |
Διδακτέα Ύλη ανά Εβδομάδα (13 εβδομάδες) :
Εβδομάδα 1: Εισαγωγή στη βιώσιμη χρηματοδότηση
• Tι είναι βιώσιμη χρηματοδότηση και ποια η σημασία της
• Αρχές βιώσιμης ανάπτυξης
• Εισαγωγή στους παράγοντες ESG (Environmental, Social and Governance) στις επενδυτικές αποφάσεις
Εβδομάδα 2: Περιβαλλοντικές πρακτικές στη χρηματοοικονομική
• Κατανόηση της κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεών της στις χρηματοπιστωτικές αγορές
• Πράσινη χρηματοδότηση και ο ρόλος της στη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα
• Βιώσιμες επενδυτικές στρατηγικές και οι οικονομικές τους επιπτώσεις
Εβδομάδα 3: Κοινωνικές πρακτικές στη χρηματοοικονομική
• Κοινωνικά υπεύθυνη επένδυση (SRI)
• Επιπτώσεις στις επενδύσεις και αξιολόγηση κοινωνικών αποτελεσμάτων
• Ηθικά ζητήματα στη λήψη χρηματοοικονομικών αποφάσεων
Εβδομάδα 4: Διακυβέρνηση και ηθική στη χρηματοοικονομική
• Η εταιρική διακυβέρνηση και η επιρροή της στις χρηματοοικονομικές επιδόσεις
• Δεοντολογικά πλαίσια
• Η εταιρική κοινωνική ευθύνη και η ενσωμάτωσή της στη λήψη χρηματοοικονομικών αποφάσεων
Εβδομάδα 5: Βιώσιμα Χρηματοοικονομικά εργαλεία
• «Πράσινα» ομόλογα και ομόλογα που συνδέονται με τη βιωσιμότητα
• Ομόλογα κοινωνικού αντίκτυπου και χρηματοδότηση ανάπτυξης
• Χρηματοοικονομικές καινοτομίες για βιώσιμη ανάπτυξη
Εβδομάδα 6: Αναφορές και γνωστοποίηση βιωσιμότητας
• Επισκόπηση πλαισίων αναφοράς βιωσιμότητας (π.χ. GRI, SASB, TCFD)
• Κατανόηση δεδομένων και μετρήσεων ESG
• Ο ρόλος της διαφάνειας και της δημοσιοποίησης στη βιώσιμη χρηματοδότηση
Εβδομάδα 7: Βιώσιμη Διαχείριση Κινδύνων
• Εκτίμηση περιβαλλοντικού και κοινωνικού κινδύνου σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα
• Ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στην ανάλυση πιστωτικού κινδύνου
• Stress testing και ανάλυση σεναρίων για κινδύνους που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή
Εβδομάδα 8: Βιώσιμη Τραπεζική και Επενδύσεις
• Ο ρόλος των τραπεζών και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στη βιώσιμη ανάπτυξη
• Βιώσιμες πρακτικές δανεισμού και επενδύσεων
• Ενσωμάτωση παραγόντων ESG στην ανάλυση επενδύσεων και στη διαχείριση χαρτοφυλακίου
Εβδομάδα 9: Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) και χρηματοοικονομική
• Η σύνδεση μεταξύ των ΣΒΑ και της βιώσιμης χρηματοδότησης
• Χρηματοδοτικές στρατηγικές για την επίτευξη των ΣΒΑ
• Μέτρηση επιπτώσεων και αξιολόγηση των επενδύσεων ΣΒΑ
Εβδομάδα 10: Πολιτική και ρυθμιστικό τοπίο για τη βιώσιμη χρηματοδότηση
• Επισκόπηση διεθνών και περιφερειακών πλαισίων πολιτικής
• Ρυθμιστικές πρωτοβουλίες και κίνητρα για βιώσιμη χρηματοδότηση
• Ο ρόλος των κεντρικών τραπεζών στην προώθηση της βιώσιμης χρηματοδότησης
Εβδομάδα 11: Βιώσιμη χρηματοοικονομική και αναδυόμενες αγορές
• Προκλήσεις και ευκαιρίες για βιώσιμη χρηματοδότηση στις αναδυόμενες οικονομίες
• Πρωτοβουλίες βιώσιμης χρηματοδότησης στις αναπτυσσόμενες χώρες
• Πρόσβαση στη χρηματοδότηση για βιώσιμη ανάπτυξη στις αναδυόμενες αγορές
Εβδομάδα 12: Παρουσιάσεις φοιτητών
• Ομάδες φοιτητών παρουσιάζουν μελέτες που αφορούν τη βιωσιμότητα και τη χρηματοοικονομική
Εβδομάδα 13: Παρουσιάσεις φοιτητών
• Ομάδες φοιτητών παρουσιάζουν μελέτες που αφορούν τη βιωσιμότητα και τη χρηματοοικονομική
Αλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : Μελέτες περίπτωσης και αληθινά παραδείγματα
• Παρουσίαση πραγματικών περιπτώσεων με μελέτες και παραδείγματα με στόχο την κατανόηση των εφαρμογών βιώσιμης χρηματοδότησης σε διάφορους κλάδους.
2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : Μελέτες περίπτωσης και αληθινά παραδείγματα
• Παρουσίαση πραγματικών περιπτώσεων με μελέτες και παραδείγματα με στόχο την κατανόηση των εφαρμογών βιώσιμης χρηματοδότησης σε διάφορους κλάδους.
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : Διαδραστικό εργαστήριο και συζήτηση
• Οι φοιτητές συμμετέχουν ενεργά σε συζητήσεις για θέματα ή αναδυόμενα ζητήματα της βιώσιμης χρηματοοικονομικής. Παρουσιάζουν επιχειρήματα, αντεπιχειρήματα και προτείνουν λύσεις.
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : Διαδραστικό εργαστήριο και συζήτηση
• Οι φοιτητές συμμετέχουν ενεργά σε συζητήσεις για θέματα ή αναδυόμενα ζητήματα της βιώσιμης χρηματοοικονομικής. Παρουσιάζουν επιχειρήματα, αντεπιχειρήματα και προτείνουν λύσεις.
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Προσομοιώσεις και ασκήσεις ρόλων
• Οι φοιτητές αναλαμβάνουν ρόλο ως διαχειριστές επενδύσεων, τραπεζίτες ή σύμβουλοι βιωσιμότητας και παίρνουν αποφάσεις με βάση τα κριτήρια ESG και χρηματοοικονομικές επιδόσεις αντιμετωπίζοντας πιθανές προκλήσεις.
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Προσομοιώσεις και ασκήσεις ρόλων
• Οι φοιτητές αναλαμβάνουν ρόλο ως διαχειριστές επενδύσεων, τραπεζίτες ή σύμβουλοι βιωσιμότητας και παίρνουν αποφάσεις με βάση τα κριτήρια ESG και χρηματοοικονομικές επιδόσεις αντιμετωπίζοντας πιθανές προκλήσεις.
(5) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση | ||||
Γραπτή Τελική Εξέταση | 50% | (Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής / Αντιστοίχιση) | ||
(Ερωτήσεις σύντομης απάντησης) | ||||
Ομαδική Εργασία | 50% | (Δημόσια Παρουσίαση) | ||
(Προφορική Εξέταση) | ||||
(Διόρθωση Παραδομένης Εργασίας) |
Σχόλια για την Αξιολόγηση των Φοιτητών :
Για τα μαθησιακά αποτελέσματα προβλέπεται γραπτή εξέταση μέσα από θεωρητικές ερωτήσεις και ασκήσεις χρησιμοποιώντας αριθμητικά δεδομένα. Ο βαθμός της γραπτής εξέτασης αφορά στο 50% του τελικού βαθμού. Επιπλέον οι φοιτητές, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου θα πρέπει να παραδώσουν γραπτή εργασία και να την παρουσιάσουν η οποία προσμετρά το 50% του τελικού βαθμού.
(6) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ζοπουνίδης, Κ., & Εσκαντάρ, Μ. (2022). Κοινωνικά Υπεύθυνη Επένδυση. Κλειδάριθμος.