(1) ΓΕΝΙΚΑ

 ΣΧΟΛΗ  Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
 2η ΣΧΟΛΗ  
 ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ  Προπτυχιακό
 ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  ΜΠΔ 322  ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ  6ο
 ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
   Διαλέξεις 4  
   Σύνολο 4 5
 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  Ειδικού υποβάθρου
 ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ  
 ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ KAI ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ  Ελληνικά
 ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS   Ναι
 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)  https://www.eclass.tuc.gr/courses/MPD145/

 

(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 Μαθησιακά Αποτελέσματα

 Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  •  Εξηγεί βασικές έννοιες των συστημάτων παραγωγής και λειτουργικούς παράγοντες που επηρεάζουν την κερδοφορία τους
  •  Διατυπώνει προβλήματα προγραμματισμού παραγωγής ως προβλήματα ολικής βελτιστοποίησης συναρτήσεων πολλών μεταβλητών υπό περιορισμούς
  •  Υπολογίζει πολιτικές παραγωγής και αναπλήρωσης αποθεμάτων και χρήση πόρων για τη βέλτιστη σχεδίαση παραγωγής
  •  Εκτιμάει (Υπολογίζει) τη μελλοντική ζήτηση προϊόντων από δεδομένα του παρελθόντος
  •  Σχεδιάζει (Αναλύει) βραχυπρόθεσμες πολιτικές διεκπεραίωσης διαφορετικών παραγγελιών
  •  Προτείνει εφικτές και συμφέρουσες λύσεις σχεδιασμού, επέκτασης ή βελτίωσης παραγωγής συνδυάζοντας οικονομικούς στόχους με τεχνικούς και φυσικούς περιορισμούς
  •  Λειτουργεί ως ενδιάμεσος κρίκος μεταξύ της διεύθυνσης και των παραγωγικών τμημάτων της επιχείρησης
 Γενικές Ικανότητες
  •  Λήψη αποφάσεων
  •  Αυτόνομη εργασία
  •  Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  •  Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  •  Εναλλακτική/Καινοτόμος σκέψη
  •  Αποφασιστικότητα
  •  Επίλυση προβλημάτων
  •  Διαχείριση αριθμητικών δεδομένων
  •  Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

 

(3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή. Μοντέλα αποθεμάτων με σταθερή και δυναμική ζήτηση. Σχεδιασμός παραγωγής: στατικά προβλήματα ανάμειξης, σχεδίαση παραγωγής πολλών προϊόντων, επιλογή διαδικασίας παραγωγής. Στοχαστική ζήτηση, μοντέλο για μία αναπλήρωση. Προσδιορισμός μεγέθους παρτίδων παραγωγής και σειράς παραγωγής με χρόνους προετοιμασίας. Πρόβλεψη ζήτησης: γραμμική παλινδρόμηση, κινούμενος μέσος όρος, εκθετική εξομάλυνση, εκτίμηση ελαχίστων τετραγώνων, εκτίμηση Bayes, μοντέλα Βox-Jenkins. Προγραμματισμός παραγωγής: προβλήματα διάταξης n εργασιών σε μία μηχανή και σε γραμμή με δύο ή τρεις μηχανές. Προγραμματισμός σε μία μηχανή με προθεσμίες παράδοσης και με απαιτούμενες ακολουθίες εργασιών.

 

(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ KAI ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ   Με φυσική παρουσία
 ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
 Στη διδασκαλία:  e-class, τηλεδιασκέψεις για απορίες
 Στην επικοινωνία με τους φοιτητές:   e-class, τηλεδιασκέψεις για απορίες
 ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
 Διαλέξεις  52 ώρες
 Αυτοτελής μελέτη   73 ώρες
 Σύνολο  125 ώρες


Διδακτέα Ύλη ανά Εβδομάδα (13 εβδομάδες) :

(1) Αποθέματα/παραγγελίες/ισοζύγια πρώτων υλών και προϊόντων, πολιτικές ελέγχου αποθεμάτων.
(2) Πολιτικές (Q,r) και βελτιστοποίηση, δυναμική ζήτηση.
(3) Σχεδίαση παραγωγής με πρότυπα γραμμικού και μικτού ακεραίου προγραμματισμού.
(4) Στοχαστική ζήτηση, βελτιστοποίηση υπό περιορισμούς, το πρόβλημα του εφημεριδοπώλη.
(5) Βέλτιστο μέγεθος παρτίδων παραγωγής πολλών προϊόντων, εισαγωγή στον Δυναμικό Προγραμματισμό και εφαρμογή στο πρόγραμμα παραγωγής παρτίδων με χρόνους προετοιμασίας. Πρόοδος.
(6) Πρόβλεψη με γενικό γραμμικό μοντέλο παλινδρόμησης, κινούμενο μέσον όρο και εκθετική εξομάλυνση.
(7) Εκτίμηση κατανομής πιθανότητας, εκτίμηση με μέθοδο ελαχίστων τετραγώνων, εκτίμηση Bayes. (8) Πρόβλεψη με μοντέλα Box-Jenkins.
(9) Εισαγωγή στον προγραμματισμό παραγωγής, κατηγορίες προβλημάτων και συστημάτων, διαγράμματα Gantt.
(10) Προβλήματα μίας μηχανής 1||ΣFi, 1||ΣwiFi, 1|ri,prm|ΣFi, προβλήματα καταστημάτων ροής F2||Fmax, F3||Fmax.
(11) Προθεσμίες παράδοσης, προβλήματα 1||Lmax, 1||Tmax, 1||maxLmin, 1||maxΤmin.
(12) Προγραμματισμός με απαιτούμενες ακολουθίες εργασιών. Προβλήματα προγραμματισμού παραγωγής.
(13) Προβλήματα από τη θεωρία αποθεμάτων και την πρόβλεψη ζήτησης. Σύνοψη.

Αλλα Σχόλια για την Οργάνωση της Διδασκαλίας :

Η ύλη της εβδομάδας 1 στοχεύει στην επίτευξη μέρους του μαθησιακού αποτελέσματος ΜΑ1. Τις εβδομάδες 2-5 διδάσκεται ύλη που ενισχύει το ΜΑ1 και εν μέρει τα ΜΑ2, ΜΑ3, ΜΑ5 και ΜΑ6. Τις εβδομάδες 6-8 διδάσκονται έννοιες και μέθοδοι που ενισχύουν το ΜΑ4. Στις εβδομάδες 9 έως μέρος της 13 ενισχύονται τα ΜΑ2, ΜΑ5 και ΜΑ6.
Στην αυτοτελή μελέτη περιλαμβάνεται και η προετοιμασία για συμμετοχή στην πρόοδο.

 

(5) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση
 Γραπτή Τελική Εξέταση   80%   (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης)
     (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων) 
 Πρόοδος Μαθήματος  20%   


Σχόλια για την Αξιολόγηση των Φοιτητών :

Η Γραπτή Τελική Εξέταση περιλαμβάνει προβλήματα με αριθμητικά δεδομένα και κάποιες ερωτήσεις κατανόησης της θεωρίας. Επιτρέπεται η χρήση τυπολογίου το οποίο διανέμεται από τον διδάσκοντα. Το περιεχόμενό του είναι διαθέσιμο στο e-class και το γνωρίζουν οι φοιτητές εκ των προτέρων.

 

(6) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Βιβλίο διδασκαλίας:
Ψηφιακές σημειώσεις, διαθέσιμες στο www.eclass.tuc.gr/modules/document/

Προτεινόμενα βιβλία:
Johnson, L. A., & Montgomery, D. C. (1974). Operations Research in Production Planning, Scheduling, and Inventory Control. New York, NY: John Wiley & Sons Inc.
(μερική κάλυψη): Conway, R. W, Maxwell, W. L, & Miller, L. W. (1967). Theory of Scheduling. Reading: Addison Wesley.

Περιοδικά
International Journal of Production Research
International Journal of Production Economics
Management Science
Operations Research
Manufacturing and Service Operations Management