(1) ΓΕΝΙΚΑ

 ΣΧΟΛΗ  Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
 2η ΣΧΟΛΗ  
 ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ  Προπτυχιακό
 ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  ΜΠΔ 408  ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ  8ο
 ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
   Διαλέξεις 3  
   Σύνολο 3 4
 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  Ειδίκευσης
 ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ  
 ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ KAI ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ  Ελληνικά
 ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS   Ναι
 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)  https://www.eclass.tuc.gr/modules/contact/index.php?course_id=12

 

(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 Μαθησιακά Αποτελέσματα

 Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  •  Καταγράφει τα προβλήματα διαχείρισης ποιότητας σε έναν οργανισμό
  •  Προσδιορίζει τις βασικές έννοιες/αρχές της διοίκησης ποιότητας
  •  Χρησιμοποιεί τα διαφορετικά ποιοτικά και ποσοτικά εργαλεία της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας
  •  Σχεδιάζει (Αναλύει) τις βασικές διαδικασίες ενός συστήματος εξυπηρέτησης και μέτρησης ικανοποίησης πελατών
  •  Εκτιμάει (Υπολογίζει) το κόστος ποιότητας σε μια επιχείρηση ή οργανισμό
  •  Αναπτύσει τα βασικά πρότυπα διασφάλισης ποιότητας (ISO 9001, ISO 14001, ISO 22000)
  •  Εφαρμόζει τεχνικές ανάλυσης για τη βελτίωση της ποιότητας
 Γενικές Ικανότητες
  •  Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  •  Λήψη αποφάσεων
  •  Αυτόνομη εργασία
  •  Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  •  Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  •  Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  •  Γραπτή επικοινωνία
  •  Προφορική επικοινωνία
  •  Χρήση Υπολογιστή
  •  Επίλυση προβλημάτων
  •  Διαχείριση αριθμητικών δεδομένων
  •  Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

 

(3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή στην ποιότητα (ορισμοί, βασικές διαστάσεις, ιστορική αναδρομή). Βασικές αρχές και αξιώματα της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας. Η ΔΟΠ ως νέα κουλτούρα. Φιλοσοφίες και προσεγγίσεις στη ΔΟΠ (Deming, Juran, Crosby, Ishikawa, Taguchi, Feigenbaum). Ικανοποίηση πελατών και συστήματα εξυπηρέτησης πελατών. Βραβεία ποιότητας (Deming, EFQM, Malcolm Baldridge). Έλεγχος ανταγωνιστικότητας και αξιολόγηση επιδόσεων. Εργαλεία ΔΟΠ (βελτίωση ποιότητας, στατιστικός έλεγχος διαδικασιών, ανάπτυξη λειτουργίας ποιότητας, τεχνικές ανάλυσης του Taguchi, κ.λπ.). Πρότυπα και συστήματα διασφάλισης ποιότητας. Κόστος ποιότητας.

 

(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ KAI ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ   Με φυσική παρουσία
 ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
 Στη διδασκαλία:  eclass, Powerpoint, Οpen Courses
 Στην επικοινωνία με τους φοιτητές:   eclass, email
 ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
 Διαλέξεις  39 ώρες
 Εκπόνηση Ατομικής Εργασίας  22 ώρες
 Αυτοτελής μελέτη  39 ώρες
 Σύνολο  100 ώρες

 

Διδακτέα Ύλη ανά Εβδομάδα (13 εβδομάδες) :

  1. Εξέλιξη της διοικητικής επιστήμης και ΔΟΠ, σημαντικότητα ΔΟΠ.
  2. Βασικοί ορισμοί (ποιότητα, προϊόντα/υπηρεσίες, ΔΟΠ).
  3. Bασικές αρχές ΔΟΠ.
  4. Φιλοσοφίες και προσεγγίσεις στη ΔΟΠ (Deming, Juran, Crosby, Ishikawa, Taguchi, Feigenbaum).
  5. Κύκλος του Deming (PDCA).
  6. Προσέγγιση 6 σίγμα.
  7. Συνάρτηση απώλειας του Taguchi.
  8. Ικανοποίηση πελατών και συστήματα εξυπηρέτησης πελατών.
  9. Βραβεία ποιότητας (Deming, EFQM, Malcolm Baldridge).
  10. Κόστος ποιότητας.
  11. Εργαλεία ΔΟΠ (βελτίωση ποιότητας, στατιστικός έλεγχος διαδικασιών, ανάπτυξη λειτουργίας ποιότητας, τεχνικές ανάλυσης του Taguchi, κ.λπ.).
  12. Πρότυπα και συστήματα διασφάλισης ποιότητας.
  13. Έλεγχος ανταγωνιστικότητας και αξιολόγηση επιδόσεων.

 

(5) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση
 Γραπτή Τελική Εξέταση   50%   (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης)
     (Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας) 
     (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων)
 Ατομική Εργασία  50%   (Δημόσια Παρουσίαση)
     (Προφορική Εξέταση)
     (Διόρθωση Παραδομένης Εργασίας)

 

Σχόλια για την Αξιολόγηση των Φοιτητών :

  • Ατομική εργασία: Αφορά τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και παρουσίαση μιας μεθοδολογίας από τον χώρο της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας, τη διεξαγωγή μιας έρευνας πελατών σε μια πραγματική περίπτωση, είτε την εφαρμογή μιας τεχνικής Διοίκησης Ολικής Ποιότητας σε ένα πραγματικό σύνολο δεδομένων.
  • Τελική γραπτή εξέταση: Περιλαμβάνει θέματα μελετών περιπτώσεων με ερωτήσεις κατανόησης, κριτικής σκέψης, αλλά και ερωτήσεις που αφορούν την εφαρμογή ποσοτικών/ποιοτικών τεχνικών Διοίκησης ολικής Ποιότητας.

 

(6) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

  • Τσιότρας Γ. (2016). Διοίκηση ολικής ποιότητας, Εκδόσεις Broken Hill Publishers Ltd, Θεσσαλονίκη.
  • Δερβιτσιώτης, Κ. (2005). Διοίκηση ολικής ποιότητας, Εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα.
  • Evans J. R. and W. M. Lindsay (1999). The management and control of quality, 4th edition, South-Western College Publishing, Cincinnati.
  • Πρόσθετες σημειώσεις μέσω της πλατφόρμας e-class.

Συναφής Βιβλιογραφία (μερική κάλυψη):

  • Γρηγορούδης Ε. και Γ. Σίσκος (2000). Ποιότητα υπηρεσιών και μέτρηση ικανοποίησης του πελάτη, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα.
  • Oakland J. S. (1995). Total quality management: Text with cases, Butterworth-Heinemann, Oxford.
  • Bounds G., G. Dobbins and O. Fowler (1994). Management: A total quality perspective, International Thomson Publishing, Ohio.
  • Juran J.M. and F.M. Gryna (1980). Quality planning and analysis, McGraw-Hill, New York.
  • Juran J.M. and F.M. Gryna (1988). Juran's quality control handbook, McGraw-Hill, New York.
  • Wadsworth H.M., K.S. Stephens and A.B. Godfrey (1985). Modern methods for quality control and improvement, John Wiley & Sons.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • International Journal of Lean Six Sigma (Emerald)
  • International Journal of Quality & Reliability Management (Emerald)
  • Journal of Quality Technology (ASQ)
  • Managing Service Quality (Emerald)
  • Measuring Business Excellence (Emerald)
  • Quality & Quantity (Springer)
  • The Quality Assurance Journal (Elsevier)
  • The TQM journal (Emerald)
  • Total Quality Management and Business Excellence (Taylor and Francis)