(1) ΓΕΝΙΚΑ

 ΣΧΟΛΗ  Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
 2η ΣΧΟΛΗ  
 ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ  Προπτυχιακό
 ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  ΜΠΔ 431  ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ  9ο
 ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
   Διαλέξεις 2  
   Εργαστήρια 2  
   Σύνολο 4 5
 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ  Ειδίκευσης
 ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ  
 ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ KAI ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ  Ελληνικά
 ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS   Όχι
 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)  https://www.eclass.tuc.gr/courses/MPD137/

 

(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

 Μαθησιακά Αποτελέσματα

 Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

  •  Αναγνωρίζει τα βασικά τμήματα ενός μηχατρονικού συστήματος.
  •  Σχεδιάζει (Αναλύει) μηχατρονικά συστήματα αποτελούμενα από διαφορετικά ηλεκτρονικά και μηχανικά μέρη.
  •  Διαλέγει τα λειτουργικά τμήματα ενός μηχατρονικού συστήματος.
  •  Προγραμματίζει ελεγκτές βασισμένους σε μεθοδολογίες ευφυούς ελέγχου.
  •  Ρυθμίζει τις παραμέτρους ελεγκτών μηχατρονικών συστημάτων.
  •  Επιλέγει τα κατάλληλα αισθητήρια για τη μέτρηση σημάτων.
 Γενικές Ικανότητες
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Γραπτή επικοινωνία
  • Προφορική επικοινωνία
  • Πρωτοβουλία
  • Εναλλακτική/Καινοτόμος σκέψη
  • Διαχείριση Χρόνου
  • Χρήση Υπολογιστή
  • Επίλυση προβλημάτων
  • Διαχείριση αριθμητικών δεδομένων

 

(3) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή και παραδείγματα. Προσομοίωση τεχνικών συστημάτων. Δυναμική και ταλαντώσεις συστημάτων. Τυπολογία και προσομοίωση αισθητήρων και διεγερτών. Επεξεργασία δεδομένων μετρήσεων. Ευφυής έλεγχος(ιεραρχικός έλεγχος, υβριδικός έλεγχος, ασαφής, νευρωνικός και νευροασαφής έλεγχος). Διαγνωστική δυναμικών συστημάτων. Εφαρμογές.

Εργαστήρια: Προσομοίωση και επίλυση προβλημάτων νευροασαφών συστημάτων και ενσωμάτωσή τους για εφαρμογές μηχατρονικής (κώδικες συμβατοί με MATLAB/SIMULINK και συμβατό λογισμικό).

 

(4) ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ KAI ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ   Με φυσική παρουσία
 ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
 Στη διδασκαλία:  Χρήση λογισμικού παρουσιάσεων
 Στην εργαστηριακή εκπαίδευση:  Χρήση λογισμικού προσομοίωσης σε εργαστήριο με Η/Υ
 Στην επικοινωνία με τους φοιτητές:   Ανακοινώσεις, εξεταστέα ύλη, βοηθήματα μέσω του συστήματος τηλεκπαίδευσης e-class. Επίλυση αποριών μέσω τηλεδιάσκεψης.
 ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
 Διαλέξεις  26 ώρες
 Εργαστήρια  26 ώρες
 Εκπόνηση Ομαδικής Εργασίας  30 ώρες
 Εκπόνηση Εργαστηριακών Ασκήσεων  13 ώρες
 Αυτοτελής μελέτη  30 ώρες
 Σύνολο  125 ώρες


Διδακτέα Ύλη ανά Εβδομάδα (13 εβδομάδες) :

1) Εισαγωγικές έννοιες στη Μηχατρονική.
2) Αισθητήρες και ενεργοποιητές.
3) Διαμόρφωση και επεξεργασία σήματος. Μοντελοποίηση δυναμικών συστημάτων.
4-5) Ενεργοποιητές (μηχανικοί, ηλεκτρικοί).
6-7)Τυπολογία και προσομοίωση αισθητήρων και διεγερτών.
8) Αναλογικός και ψηφιακός αυτόματος έλεγχος.
9-11) Ευφυής Έλεγχος (Ελεγκτές βασισμένοι σε Νευρωνικά Δίκτυα & Ασαφή Λογική. Γενετικοί Αλγόριθμοι, Νευροασαφή Συστήματα).
12-13) Σχεδιασμός και υλοποίηση μηχατρονικών συστημάτων (Παραδείγματα από το χώρο της ρομποτικής και των αυτοματισμών). Παρουσίαση ομαδικών εργασίων

Εργαστήρια
1) Εισαγωγή στους μικροελεγκτές (Arduino)
2-4) Σχεδιασμός απλών μηχατρονικών συσκευών με χρήση αισθητηρίων και επενεργητών.
5) Εισαγωγή στη γλώσσα Python
6) Δημιουργία απλών προγραμμάτων με χρήση της γλώσσας Python
7-10) Ανάπτυξη ελεγκτών βασισμένων σε μεθοδολογίες ευφυούς ελέγχου με χρήση python
11-13) Μελέτη, σχεδιασμός και έλεγχος μηχατρονικών συσκευών. Παραδείγματα από το χώρο της ρομποτικής. Η περίπτωση έντροχων ρομποτικών οχημάτων.

 

(5) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 Αθροιστική/Συμπερασματική (για βαθμό φοιτητή) Αξιολόγηση
 Γραπτή Τελική Εξέταση   40%   (Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής / Αντιστοίχιση) 
     (Ερωτήσεις σύντομης απάντησης)
     (Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας)
     (Ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων)
 Ομαδική Εργασία  40%  (Δημόσια Παρουσίαση)
     (Διόρθωση Παραδομένης Εργασίας)
 Πρόοδος Εργαστηρίου   20%  


Σχόλια για την Αξιολόγηση των Φοιτητών :

Η αξιολόγηση του μαθήματος, αποτελείται από 3 μέρη: Τελική εξέταση, ομαδική εργασία και το βαθμό του εργαστηρίου.
Οι φοιτητές καλούνται να εκπονήσουν μια ομαδική εργασία (ομάδες 2-3 ατόμων), όπου έχουν μια από τις ακόλουθες επιλογές:

  1. Να σχεδιάσουν ένα μηχατρονικό σύστημα, να παραδώσουν μια τεχνική αναφορά που θα περιγράφει αναλυτικά την εργασία τους και να παρουσιάσουν δημόσια την εργασία τους.
  2. Αναπτύξουν ένα ελεγκτή για ένα μηχατρονικό σύστημα να παραδώσουν μια τεχνική αναφορά που θα περιγράφει αναλυτικά την εργασία τους και να παρουσιάσουν δημόσια την εργασία τους.

 

(6) ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

[1] Bolton William, Μηχατρονική, Έκδοση 6η, Εκδόσεις Τζίολα, 2020
[2] D. Necsulescu, Μηχατρονική, Εκδόσεις Τζίολα, 2013
[3] ΙΑντώνιος Γαστεράτος, Μηχανοτρονικός Σχεδιασμός Τόμος ΙΙ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΣΟΤΡΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ε.Ε, 2021.
[4] Σ. Τζαφέστας, Υπολογιστική Νοημοσύνη Τόμος Α: Μεθοδολογίες, 2002.
[5] Σ. Τζαφέστας, Υπολογιστική Νοημοσύνη Τόμος Β: Εφαρμογές, 2002.
[6] Ρ.Ε. Κινγκ, Υπολογιστική Νοημοσύνη στον Έλεγχο Συστημάτων, Εκδ. Π. Τραυλός – Ε. Κωσταράκη, 1998.
[7] W. Bolton, Mechatronics: Electronic control systems in mechanical engineering, Addison Wesley, 1999.
[8] J. Paulo Davim, Mechatronics, Wiley, 2013.
[9] R. H. Bishop, Mechatronics: An Introduction, CRC Press, 2005.
[10] G. Onwubolu, Mechatronics: Principles and Applications, Butterworth-Heinemann, 2005.
[11] D.M. Auslander, C.J. Kempf, Μηχατρονική, Προσαρμοστικά Μηχανικών Συστημάτων, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ, 1998.


Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • IEEE Transactions on Mechatronics
  • IEEE Transactions on Instrumentation and Measurement
  • Mechatronics, Elsevier